Barnets utveckling vid 12 månaders ålder
När barnet når 12 månaders ålder sker en rad viktiga utvecklingsstadier både fysiskt, kognitivt och socialt. Detta är en period av snabb förändring och tillväxt, där barnet börjar visa tydliga tecken på individualitet och självständighet.
Fysisk utveckling
Vid ett års ålder börjar många barn att ta sina första steg eller har redan börjat gå utan stöd. Motoriska färdigheter förbättras snabbt, och barnet kan nu plocka upp små föremål med pincettgrepp, vilket innebär att de använder tumme och pekfinger för att greppa saker (Centers for Disease Control and Prevention [CDC], 2021). Detta är en viktig milstolpe som underlättar självmatning och utforskning av omgivningen.
Kognitiv utveckling
Kognitivt sett börjar barnet att utveckla en bättre förståelse för objektpermanens, vilket innebär att de förstår att föremål fortsätter att existera även när de inte syns (Piaget, 1954). Denna förståelse är grundläggande för mer komplexa tankemönster och problemlösningsförmåga. Barn vid denna ålder börjar också imitera vuxnas beteenden och kan följa enkla instruktioner, vilket är tecken på ökad minneskapacitet och uppmärksamhet (American Academy of Pediatrics [AAP], 2018).
Social och emotionell utveckling
Emotionellt börjar 12-månadersbarn att visa en tydligare förståelse för sociala interaktioner. De kan börja uppvisa tecken på separationsångest när de skiljs från föräldrarna och söker tröst och trygghet i deras närvaro (Bowlby, 1969). Barnet börjar också att visa empati genom att reagera på andras känslor, till exempel genom att gråta när ett annat barn gråter (Thompson, 2006).
Språk och kommunikation
Språkutvecklingen tar fart runt 12 månaders ålder. Många barn kan säga några enkla ord som ”mamma” och ”pappa” och börjar använda gester som att peka eller vinka för att kommunicera (Nelson, 1973). Denna period markerar en kritisk tid för språkinlärning, där barnet är särskilt mottagligt för att lära sig nya ord och betydelser genom interaktion med föräldrar och vårdgivare.
Rekommendationer för föräldrar
Föräldrar och vårdgivare kan stödja barnets utveckling genom att erbjuda en säker och stimulerande miljö. Lek och interaktion är avgörande för att främja fysisk och kognitiv tillväxt. Att läsa böcker, sjunga sånger och ha dagliga samtal med barnet kan kraftigt förbättra deras språkutveckling. Att vara lyhörd och känslig för barnets behov och känslor bidrar också till en sund emotionell utveckling.
Referenser
American Academy of Pediatrics. (2018). Caring for your baby and young child: Birth to age 5 (7th ed.). Bantam.
Bowlby, J. (1969). Attachment and loss: Vol. 1. Attachment. Basic Books.
Centers for Disease Control and Prevention. (2021). Developmental milestones. Retrieved from https://www.cdc.gov/ncbddd/actearly/milestones/index.html
Nelson, K. (1973). Structure and strategy in learning to talk. Monographs of the Society for Research in Child Development, 38(1-2, Serial No. 149).
Piaget, J. (1954). The construction of reality in the child. Basic Books.
Thompson, R. A. (2006). The development of the person: Social understanding, relationships, conscience, self. In W. Damon & R. M. Lerner (Eds.), Handbook of child psychology: Vol. 3, Social, emotional, and personality development (6th ed., pp. 24-98). Wiley.