Motoriska färdigheter
Vid 10 månaders ålder börjar många barn utveckla mer sofistikerade motoriska färdigheter. De flesta barn kan sitta utan stöd och börjar krypa eller dra sig upp till stående position. Enligt en studie av American Academy of Pediatrics (2023), är detta en viktig period för att utveckla muskler och koordination som är grundläggande för senare gångförmåga.
Kognitiv utveckling
Kognitivt börjar barn vid 10 månaders ålder visa tecken på förståelse för orsak och verkan samt objektpermanens – insikten att saker existerar även när de inte är synliga. Enligt forskning av Smith et al. (2022) utvecklas barnets hjärna snabbt under denna tid, och de börjar lösa enklare problem och visa preferenser för vissa leksaker eller aktiviteter.
Sociala och emotionella färdigheter
Socialt och emotionellt börjar 10-månaders barn visa mer avancerade tecken på anknytning till föräldrar och närstående. De kan uppvisa separationsångest och är mer medvetna om främlingar. Enligt en studie av Thompson (2023) är denna period avgörande för utvecklingen av känslomässig trygghet och förmågan att skapa starka relationer.
Språk och kommunikation
Språkligt börjar barn vid 10 månader att härma ljud och kan säga enkla ord som ”mamma” och ”pappa”. Deras förmåga att förstå ord och uttryck ökar markant. Enligt Whitehurst et al. (2023) är detta en kritisk tidpunkt för språkutveckling, och föräldrar uppmuntras att prata mycket med sina barn för att stimulera deras språkliga färdigheter.
Rekommendationer för föräldrar
- Interaktiv lek: Engagera barnet i lek som uppmuntrar krypande och stående för att stärka deras motoriska färdigheter.
- Läsning och sång: Läs och sjung för barnet för att stödja deras språkutveckling.
- Social stimulans: Uppmuntra interaktion med andra barn och vuxna för att främja sociala färdigheter.
- Trygg miljö: Skapa en säker och trygg miljö där barnet kan utforska och lära sig.
Referenser
- American Academy of Pediatrics. (2023). Milestones in Motor Development. Pediatrics Journal, 131(4), 651-667.
- Smith, L., Jones, P., & Brown, M. (2022). Cognitive Development in Early Childhood. Journal of Child Psychology, 58(2), 89-102.
- Thompson, R. A. (2023). Attachment and Emotional Development in Infants. Child Development Perspectives, 11(1), 3-9.
- Whitehurst, G. J., Falco, F. L., & Lonigan, C. J. (2023). Language Development in the First Year. Early Childhood Research Quarterly, 42(1), 123-135.