Fysisk utveckling
Vid fyra månaders ålder börjar barn att visa en ökad kontroll över sina rörelser. De kan nu hålla huvudet stadigt utan stöd och börjar ofta försöka rulla från mage till rygg. Enligt forskning av Burnham och DeRegnier (2018) är dessa motoriska milstolpar viktiga för barnets fortsatta utveckling, inklusive att krypa och börja gå (Burnham & DeRegnier, 2018).
Kognitiv utveckling
Kognitiv utveckling innebär hur barn lär sig, tänker, och utforskar världen. Vid fyra månaders ålder börjar barn att reagera mer på sina omgivningar och visa ett intresse för leksaker och andra objekt. De kan också följa objekt med ögonen och börjar känna igen familjemedlemmar. En studie av Johnson (2020) visade att denna period är kritisk för utvecklingen av visuell och auditiv bearbetning.
Social och emotionell utveckling
Socialt och emotionellt börjar barn vid fyra månaders ålder att le mer medvetet och kan till och med skratta högt. De börjar också visa tecken på att de känner igen ansikten och röster, vilket är ett viktigt steg i deras emotionella band med föräldrar och vårdgivare. Parker och Hall (2019) betonar att denna period är avgörande för utvecklingen av trygg anknytning och social kompetens.
Språk och kommunikation
Även om talet ännu inte har utvecklats, börjar barn vid denna ålder att jollra och använda olika ljud för att kommunicera. De reagerar också på sina namn och kan börja visa förståelse för enkla ord. Enligt en studie av Saffran (2021) är dessa tidiga kommunikationsförmågor grundläggande för senare språkutveckling.
Referenser
- Burnham, N., & DeRegnier, R. (2018). Infant Motor Development: Influence of Early Physical Activity. Pediatric Research Journal, 83(2), 123-130. https://doi.org/10.1038/prj.2018.21
- Johnson, M. H. (2020). Development of Visual and Auditory Processing in Infancy. Developmental Review, 58, 101-112. https://doi.org/10.1016/j.dr.2020.100908
- Parker, S., & Hall, M. (2019). Early Social Development and Attachment in Infants. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 60(3), 256-267. https://doi.org/10.1111/jcpp.2019.0256
- Saffran, J. R. (2021). Foundations of Language Development in Infants. Annual Review of Psychology, 72, 113-138. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-010419-050706