- Ta reda på underliggande behov.
- Ge information och förklara varför.
- Ta reda på underliggande känslor.
- Förändra miljön.
- Hitta acceptabla alternativ.
- Visa hur du vill att barnet ska uppföra sig.
- Ge valmöjligheter istället för kommandon.
- Gör små eftergifter.
- Förbered barnet.
- Tillåt naturliga konsekvenser (när det är lämpligt).
- Berätta om dina egna känslor.
- Agera när det är nödvändigt.
- Håll ditt barn.
- Ta bort ditt barn från situationen och stanna kvar hos barnet.
- Gör saker tillsammans, var lekfull.
- Desarmera situationen med skratt.
- Träffa överenskommelser, förhandla.
- Gör gemensamma konfliktbeslut.
- Revidera dina förväntningar.
- Ta en time-out som förälder.
Exempel: ge ditt barn något att leka med medan ni står i kö och väntar.
Exempel: om ditt barn ritar på väggen, förklara varför det är bättre att rita på papper.
– Bekräfta, acceptera och lyssna på känslor
Exempel: om ditt barn slår sin lillasyster, uppmuntra honom att uttrycka sin ilska eller avundsjuka på ett mer oförargligt sätt. Han kanske behöver få gråta eller uttrycka ilska.
– Ibland kan detta vara lättare än att försöka förändra barnet.
Exempel: om ditt barn hela tiden tar ut saker från köksskåpen för att leka med kan man sätta upp barnsäkerhetslås på skåp och lådor.
– Styr om ditt barns beteende
Exempel: om du inte vill att ditt barn ska bygga ett fort i matsalen så räcker det inte med att säga nej, tala om var hon kan bygga istället.
Exempel: om ditt barn drar i svansen på katten, visa hur hon ska klappa katten. Lita inte på att det räcker att tala om hur hon ska göra.
– Beslutsfattande stärker barn; kommandon inbjuder till kamp.
Exempel: ”Vill du borsta tänderna före eller efter du har satt på dig pyjamasen?”
Exempel: ”Jag tänker låta dig slippa borsta tänderna ikväll eftersom du är så trött.”
Exempel: Om ni ska gå ut och äta middag berättar du för ditt barn att du förväntar dig att han ska uppföra sig. Var tydlig. Rollspel kan hjälpa till att förbereda barn på situationer som kan tänkas bli svåra att hantera.
– Rädda inte för ofta.
Exempel: Ett barn som inte hänger upp sin baddräkt på tork kan upptäcka att den fortfarande är våt nästa dag.
– Låt barnen få veta hur deras uppträdande påverkar dig.
Exempel: ”Jag blir så trött på att plocka bort smulor i vardagsrummet.”
Exempel: Om ditt barn envisas med att springa runt på gatan när ni är ute och går tillsammans, håll fast honom i handen (och förklara farorna med beteendet).
– Barn som uppför sig ilsket eller irriterat kan må bra av att hållas, på ett kärleksfullt sätt, så att de tillåts kanalisera sina undertryckta känslor i helande tårar.
– Använd tiden till att lyssna, dela med er av känslor, hålla och lösa konflikter.
– Många konfliktsituationer kan vändas till lek.
Exempel: ”Vi låtsas att vi är de sju små dvärgarna medan vi städar.” ”Låt oss turas om att borsta varandras tänder.”
Exempel: Om ditt barn är argt på dig, låt honom uttrycka sina känslor i ett lekfullt kuddkrig tillsammans med dig. Spela din roll genom att ge upp på ett dramatiskt sätt. Skratt hjälper till att lösa upp ilska och känslan av maktlöshet.
Exempel: Om du är på väg att lämna lekplatsen medan barnet fortfarande tycker det är roligt att leka kan ni göra upp om hur många fler gånger hon kan åka rutschkana innan ni går hem.
– Diskutera konflikter som pågår med dina barn, förklara dina egna behov och be dem om hjälp att hitta lösningar. Besluta om regler tillsammans. Håll familjeråd.
– Små barn har intensiva känslor och behov och de är på ett naturligt sätt högljudda, nyfikna, röriga, viljestarka, otåliga, krävande, kreativa, glömska, rädda, självcentrerade och fulla av energi. Försök att acceptera dem som de är.
– Gå ut från rummet och gör vad som helst som behövs för att du ska känna att du återfår fattningen och omdömesförmåga (t.ex. ring en vän, gråt, meditera, ta en dusch).
Är du intresserad av att läsa mer om Aware Parenting? Althea Solter har givit ut tre böcker i ämnet:
- The Aware Baby
- Helping Young Children Flourish
- Helping Young Children Flourish: Are Children Inherently Bad?
Du måste logga in för att kommentera.