Gymnastikboll


Redan tidigt i graviditeten kan man börja använda sin gymnastikboll. Den är användbar på många olika sätt.

Har man till exempel besvär med foglossning kan det vara skönt att sitta på bollen eftersom den formar sig och är mjuk vilket gör att man kan sitta utan att svanskotan ömmar. Genom att göra rullande rörelser med bäckenet när man sitter på bollen kan man träna upp bäckenmusklerna vilket också kan göra att foglossningen känns bättre. Innan man börjar göra övningar mot foglossning bör du kontakta din skjukgymnast för instruktioner!

Under graviditeten har man också möjlighet att prova på olika ställningar som kan tänkas kännas bra under förlossningens öppningsskede. Ofta finns det gott om tid att ändra ställning så några olika ställningar kan vara bra att kunna växla emellan. Man kan till exempel hänga framåtlutad över bollen om man tycker det känns skönare. En variant på det är att sitta på bollen och luta sig mot en kudde i sängen.


Att sitta på en gymnastikboll under öppningsskedet när det är dags för förlossning tycker en del kvinnor känns ganska bra. Den är mjuk och formar sig efter kroppen. När huvudet tränger ner trycker känns det inte lika obehagligt som om man sitter på en pall till exempel. Under förlossningen är det många som helt naturligt roterar höfterna, nästan som i dans, har man bollen med sig kan det vara skönt att sitta på den och göra samma rörelse.

Även om det är skönt att sitta på bollen är det naturligtvis viktigt att gå upp och röra på sig så mycket man orkar och kan för att hjälpa förlossningen framåt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.