Gravidmat

Nu tro somliga blivande mödrar, att de formligen böra stoppa sig med mat under de första månaderna av grossessen (för att nära ett foster, som efter två månader är 4-. långt och väger 15-20 gram!). I verkligheten är det så, att övermått av mat, alltid skadligt, under grossessen medför större olägenheter än eljes.
J.L. Saxon. (1934) Umgängeskonst – Levnadskonst.

Nog ligger det en del i citatet ovan! I den mån man över huvudtaget kan äta delar av gravidteten så behövs inte särskilt mycket extra energi samtidigt som det är viktigt att tänka på vad man äter.

Hur mycket extra energi man behöver är individuellt. Det finns en del tankar om att det kanske också beror på hur mycket reservenergi man hade innan graviditeten om man behöver äta mer eller mindre. De flesta har ett ökat energibehov fram emot slutet av graviditeten. Det extra energibehovet ligger på ca 300 kcal och motsvarar ett glas mjölk, en smörgås och en frukt. Något man absolut inte ska ge sig på är att banta eftersom det är skadligt både för dig och fostret, bland annat frigörs organiska miljögifter som lagrats i fettväven i din kropp. Det är inte heller bra att gå upp för mycket i vikt eftersom det också kan påverka fostret. Går du upp mycket i vikt är det bra att börja med att försöka låta bli feta och söta livsmedel som ger mycket energi, t ex kakor, läsk, chips och godis. Feta mejeriprodukter är sådant som kan bytas ut mot lätta produkter.

Under graviditeten är det bra att försöka lägga sig till med regelbundna matvanor, de kan gärna följa med när barnet är fött och du ammar. Frukt och grönsaker, morötter och andra rotfrukter, potatis, ris eller pasta, bröd, mjölk eller ost samt kött, fågel, fisk eller baljväxter är sådant som är bra att få i sig lite till varje mål eller åtminstone varje dag.

Järn och kalk är ämnen som är extra viktiga att få i sig under graviditeten. Kalk får du i dig genom mejeriprodukter, äter du inte mejeriprodukter är det viktigt att du får i dig tillskott med hjälp av kalktabletter. Vitkål, gröna bönor, sardiner, räkor, ägg och svarta vinbär är andra livsmedel som innehåller relativt mycket kalk. Från mitten av graviditeten ökar behovet av järn, överflödet går till fostret och det kan vara svårt för att inte säga omöjligt att få i sig tillräckliga mängder genom kosten. C-vitaminrika frukter och grönsaker hjälper kroppen att ta upp järn liksom B-vitamin (framför allt folsyra).

Om du är vegetarian är det viktigt att tänka på att det kan vara svårare att få i sig tillräckligt av vissa ämnen, hur mycket och vilka ämnen beror på om du är vegetarian eller vegan. Det kan vara ett problem att få i sig tillräckligt med proteiner. Det bästa är att ta kontakt med dietist inför eller tidigt i graviditeten så att du kan få bra och aktuella kostråd.

Fisk är bra och proteinrik mat med ”rätt” sorts fetter. Odlad fisk kan man äta obegränsade mängder av. Ett problem är dock att fisk från framför allt Vänern, Vättern, Östersjön och Bottniska viken innehåller höga halter miljögifter. Det gör också vildfångad abborre, gädda, gös, lake ål och (stor) hälleflundra, svärdfisk, haj, rocka och tonfisk (gäller ej konserverad tonfisk). Egentligen ska alla försöka undvika att äta dessa fiskar, särskilt flickor som kan tänkas bli gravida i framtiden och kvinnor i fertil ålder. Att äta en gång i månaden eller någon gång under graviditeten är det dock ingen större fara eftersom det mer handlar om att gifterna lagras i kroppen och inte är omedelbart dödande. Ibland blir man bjuden på fint kalas, glömmer sig eller helt enkelt inte vet vad för slags fisk man äter och då kan det vara bra att veta att det inte är livsfarligt samtidigt som det inte är bra att äta varje vecka.

Lever är visserligen järnrikt men ska undvikas under graviditeten eftersom det är A-vitaminrikt. Leverpastej kan man ära som vanligt eftersom det är relativt liten andel lever i pastejen.

Rått och gravat kött ska undvikas, särskilt lamm, gris och fågel ska vara ordentligt tillagat. Anledningen är att köttet kan innehålla bakterier eller parasiter som kan gå via dig till barnet. Dessertostar och opastöriserad mjölk kan också innehålla bakterier som via dig kan påverka fostret. Undvik mjuka och halvmjuka mognadslagrade dessertostar, såsom mögelostar (t ex Brie, Camembert och Gorgonzola) och kittostar (t ex Vacherol och Livarol). Vanlig hårdost och smältost kan du äta som vanligt. På många förpackningar står det om osten är pastöriserad, men det är inte alltid det gör det och då är det bättre att avstå.

Parasiter är en riskfaktor när det gäller fisk och skaldjur. Råa skaldjur eller gravad fisk bör undvikas om den inte är nygravad. Undvik dessutom varmrökt och kallrökt fisk, främst vakuumförpackad.När det gäller parasiter så kan katter vara bärare av Toxoplasma-parasiten. Den är skadlig för fostret. Därför är det extra viktigt att kattägare är noggrann med hygienen, särskilt i samband med kattsandsbyte när man kan komma i kontakt med avföring är det viktigt att tvätta händerna.

Alkohol och tobak är naturligtvis inte bra att inta under graviditeten eftersom fostret påverkas direkt av drogerna. För många är graviditeten ett bra tillfälle att försöka hålla upp eller få hjälp med t.ex. rökavvänjning. Inte heller under amningstiden är det bra att använda alkohol eller tobak så nu är ett bra tillfälle att försöka ta tag i den saken.

Även om verkan av vissa hälsokostprodukterInför förlossningen
Som mest under en förlossning går det åt 500 kcal/tim och vätska/tim! Därför är det viktigt att ladda redan under graviditeten. Veckorna innan kan man äta mycket kolhydrater såsom:

  • pasta
  • ris
  • potatis
  • bröd
  • gröt

Det är också viktigt att man ser till att dricka mycket. Kolhydraterna binder vätska och det kan vara bra att ha en liten ”reservdunk” till förlossningen! Är det jobbigt att äta är det dock bättre att äta
lite och ofta än ingenting alls, det man kan äta då är bl.a.:

  • gröt
  • veteskorpor
  • keso
  • glass
  • nyponsoppa
  • saftsoppa, -kräm
  • fruktyoghurt

Under själva förlossningen förses man med det man behöver och vill ha av personalen. Pappa eller vem som nu följer med måste dock komma ihåg att ta med sig matsäck!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.