Folsyra

Folsyrabrist är vanligt under graviditet. Minst 50% har låga värden. Folsyra är ett viktigt ämne för att fostret inte ska drabbas av missbildningar såsom ryggmärgsbråck och vissa missbildningar i hjärnan. Flera studier har visat att kvinnor som får i sig tillräckligt med folsyra i mindre grad föder barn med dessa missbildningar. En studie i Kina har t.ex. visat att om alla svenska kvinnor fick i sig tillräckligt med folsyra innan och under graviditeten så skulle 40 barn färre om året födas med ryggmärgsbråck.

För att vara så säker man kan bli på att man gjort rätt när det gäller intag av folsyra måste man börja äta folsyra redan någon månad innan man blir gravid, sedan bör man äta det under resten av graviditeten.

Folsyra förekommer i lever, kött, jäst, spenat, kål, bönor, bär, apelsiner, grovt matbröd bakat på jäst, mjölk- och kulturmjölksprodukter samt okokta grönsaker. Den behövs för kroppens blodbildning. Brist på folsyra hos vuxna och barn kan ge en form av blodbrist. Brist på folsyra beror ofta på att man ätit en alltför ensidig kost men även alkoholister och människor som har skador på övre tunntarmen, till exempel på grund av obehandlad glutenöverkänslighet.

Det räcker inte med enbart folsyra för att minska risken för ryggmärgsbråck. Folsyra kan till och med dölja en brist av vitamin B 12. Har man brist på B 12 löper man i stort sett lika hög risk att få ett barn med ryggmärgsbråck. Vill man garantera sig så är det viktigt att se till att man får i sig tillräckligt med B 12, B 9 (Folsyra) Järn och B 6.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.